Oudejaarsloten
Internationale aanpak om nationaal te scoren
- Sponsors kunnen om diverse redenen besluiten om in de wielersport te stappen. Vaak speelt emotie een rol. Heel plausibel en meestal levert het een sponsor een goed maar moeilijk te meten rendement op. Vooral voor sponsors met lokale, regionale of nationale belangen is wielrennen een medium waarbij emotie-promotie goed werkt. Voor het DCP is een budget nodig dat past in de lijn van de budgetten van de huidige World Tour teams: vanaf € 20 miljoen.
- Er zijn momenteel nog te weinig Nederlandse internationaal opererende bedrijven en merken die inzien dat de wielersport de slimste (lees goedkoopste) manier van reclame maken is. Zelfs slimmer dan voetbal. Nederlandse bedrijven met internationale belangen doen er goed aan om samen te werken in de Holland Promo Coop en daarmee te investeren in het DCP. Laat de buitenlanders weten wat en waar Nederland is en profiteer dubbel: exposure in binnen-en een heel groot buitenland.
- Trots: laten wij "ons" voorbij fietsen door Bahrein, De Verenigde Arabische Emiraten of Kazachstan ?
- Mindset dus naar internationaal om ook nationaal te scoren.
Waar zijn de internationaal opererende bedrijven in het wielrennen ?
Is deze vraag eigenlijk ooit gesteld aan de topmensen van grote bedrijven ? Een voor de hand liggend antwoord zal zijn, dat men niet geassocieerd wil worden met doping. Echter, het verleden heeft ons geleerd dat dopingincidenten nog nooit een negatieve invloed hebben gehad op de bedrijfsresultaten en het imago van de sponsor. Daarnaast is gebleken dat het wielrennen een grote stap heeft gezet in het anti-doping beleid. Wielrennen blijkt goed voor het imago van sponsors.
Waarom ? Wielrennen ís een medium !
Een vraag die waarschijnlijk nooit gesteld wordt: Staat de sponsoring van een wielerteam wel op de lijstjes van de marketeers ? Wielrennen is met voorsprong het meest veelzijdige medium dat er bestaat: wielrenners zie je écht overal: in het verkeer, op tv, op social media en in geschreven pers. Echt overal kom je in aanraking met wielrennen en wielrenners. Wij noemen wielrenners daarom niet voor niks The Moving Billboards.
Wellicht is het zo dat marketingafdelingen niet in de gelegenheid zijn om in het wielrennen te stappen. Een wielerteam is geen RTV of online medium dat je (ad hoc) in kunt zetten. De World Tour teams en in mindere maten de Pro Tour teams genereren namelijk zo veel exposure dat het de slimste en goedkoopste manier van sportsponsoring is. In een vergelijking met de wereldsporten voetbal en Formule 1 blijkt wielrennen het meeste value for money te leveren. Om 1000 mensen te bereiken kost Fomule 1 €140,-, voetbal €50,- en wielrennen €2,50. Het aandeel vrouwenwielrennen wordt de laatste jaren steeds groter, juist ook doordat de belangstelling van het publiek daarvoor toeneemt.
Zie Nederland als product
•Om in het internationale wielerpeloton serieus mee te spelen is het een must om tot de World Tour toegelaten te worden. Een enorm groot deel van alle publiciteit wordt behaald in deze Champions League van het wielrennen met als absoluut hoogtepunt de Tour de France.
•Het is vaak te duur om sponsors alleen de kar van een World Tour team te laten trekken. De gevraagde budgetten voor deze teams liggen grofweg tussen de 15 en 30 miljoen euro. Op dit moment zien slechts enkele grote buitenlandse bedrijven het belang om deze bedragen alleen op te brengen.
•Daarom is een slimme commerciële benadering nodig: Nederland als product. Een wielerteam dat wereldwijd Nederland en een paar Nederlandse merken promoot.
•Nederland: op de wereldkaart een klein stipje ergens in Europa, maar met enorme potentie in het toerisme, de handel en industrie.
•Neemt het buitenlands bezoek aan Nederland toe, dan profiteren alle sectoren daarvan mee.
•Het DCP profiteert van de steeds groter wordende mondiale kracht van het cyclisme in met name het Verre-en Midden Oosten, Australië, de Verenigde Staten, Canada en natuurlijk Europa. De teams van het DCP kunnen wereldwijd ingezet worden, daar waar promotie rendement moet genereren.
Nederland fietsland !
•Nederland wordt gezien als fietsland bij uitstek.
•Het DCP onderstreept 100% deze eigenschap.
•Alleen al in het landelijk gebied beschikt Nederland over ruim 100.000 km aan paden en wegen waar kan worden gefietst.